Vi har hjälpt Renoveringsbloggen att optimera sina intäkter genom att konvertera de tradionella banner-annonserna till en provisionsmodell på försäljning inom bloggens marknadssegment.

På Renoveringsbloggen får vi följa renoveringen av en lägenhet i Göteborg, rum för rum. Bloggen har ca 1 500 besök i månaden och i snitt några inlägg per månad.

Tidigare har man förlitat sig på tradionell banner-annonsering genom annonsnätverk eller egensålda annonser. De egensålda annonserna har gett några tusenlappar. Annonsnätverken har gett under tusen kronor.

Vi har hjälpt Renoveringsbloggen att ta fram en helt ny intäktsmodell som bygger på försäljning av produkter inom renovering, inredning och köksutrustning.

I stället för traditionell banner-marknadsföring har vi lagt upp en produktkatalog som en egen avdelning på bloggen. Blogg-läsarna kan söka efter produkter som är relevanta för deras byggprojekt och vid klick på en produkt länkas läsaren till försälningsstället och Renoveringsbloggen får provision på försäljningen.

Denna lösning ger bloggen ett mervärde för besökarna som kan söka och hitta produkter som de letar efter, samtidigt som besökarna slipper se banner-annonser som ofta kan vara av låg kvalitet för besökaren.

Tack vare samarbeten med många återförsäljare har vi fått ihop över 1 miljon sökbara produkter till den produktdatabas vi byggt upp.

Utöver den nya produktkatalogen har vi även hjälpt till med följande förbättringar:

  • SSL-kryptering (https) för att förbättra rankingen hos Google
  • Mobilanpassning av bloggens tema

Vi hoppas kunna återkomma om ett några månader med resultat över hur det gått för Renoveringsbloggen och den nya strategin.

Besök Renoveringsbloggen

Testa produktsöken