Skillnaden mellan en användbar bot och en väldigt irriterande bot kan vara liten. Att inte missuppfatta vad användaren vill ha är en stor utmaning.

Att utveckla en bot (en chat-bot eller en så kallad “intelligent agent”) är än så länge ganska klurigt. Men att förbättra användarflödet till kundtjänsten eller kunna erbjuda din närvaro och information i en kanal där många användre befinner sig, är kraftfullt.

Skillnaden mellan en användbar bot och en väldigt irriterande bot kan vara liten. Att inte missuppfatta vad användaren vill ha är en stor utmaning.

Får några år sedan såg vi många dåliga bottar som låtsades vara människor men inte klarade av ens en enkel konversation. Det gör användaren besviken.

Nu börjar tekniken komma som gör att bottar kan förstå kommunikation på ett mycket högre plan och med maskininlärning (Machine Learning) kan bottarna ständigt förbättra sig.

För att lyckas med en bot är det viktigt att förstå vilken typ av bot man vill ta fram. Det finns bottar som ska vara duktiga på generella konversationer och att hålla ett samtal flytande, men det finns också expert-bottar som ska vara effektiva och ha specifik kunskap inom ett område.

En stor styrka hos en chatbot är att du kan koppla på den på många olika typer av tjänster, tex Messenger, Telegram, e-post, SMS och röstsamtal. Detta gör den ganska plattformsoberoende och kan flytta med när användarna byter plattform.

Intresserad av Bot-utveckling?

Hör av dig till oss och berätta om ditt projekt.

E-post
info@bytelabs.se